maandag 25 november 2019

Laat Novembertochtje met mooi weer.

Omdat het nog mooi zeilbaar weer is heb ik snel wat aanpassingen voor solo-zeilen gedaan. 
De fokkeschoten lopen nu via een keerblok zodanig dat ik ze ook op de loeflier kan varen en de grofinstelling van de bakstagen loopt nu ook naar de loefstopper. 
Het voordeel is nu dat ik de fok kan bijstellen zonder steeds naar lei te moeten en dat ik bij overstag gaan de bakstag aan lei alvast wat strakker kan zetten (voor overstag) of losser kan zetten (na overstag)  
Ook kwam ik er achter dat mijn Autohelm ST1000 stuurautomaat een "auto-tack" functie heeft (net als de duurdere versies) die de boot netjes overstag stuurt terwijl ik de lijnen kan bedienen. 
Alles bij elkaar ging de overstag manouvre inclusief bakstagen dus al stukken beter als de eerste keer. 

En verder is het vooral genieten van een mooi November briesje met schiterend weer en een boot die met dit lichte weer als een speer loopt.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten