zaterdag 1 januari 2022

Stilte......boot te koop......en toch weer niet.

 Het is een lange tijd stil geweest rond de YenX . 

Er is wat gezeild, maar ik zit heel veel vaker op de (race/gravel) fiets en was het zeilen een beetje moe. 

Wat zeker mee speelt is de leeftijd en het feit dat zo'n X-79 verre van "makkelijk" is getuigd.  

Ik heb intussen wat arthrose in mijn handen, al jaren een rot rug en enige lenigheid is intussen ver zoek.......dus ff fok aanslaan, grootzeil hijsen en de zaak trimmen kost heel wat meer tijd en energie als 10-20 jaar geleden.  

"Gewoon" zeilen is met alle trimmiddelen en snel reagerende boot een stuk leuker....maar ook een stuk vermoeiender als met een logge 28voets S-spant. 

"Even" overstag is al gauw een hele operatie met bakstagen en een boot die als dinghy stuurt.  

Daarbij is mijn thuiswater Hollands Diep vrij druk bevaren met beroepsvaart en nogal vlagerig en dat vraagt veel aanpassingen aan zeilstand en koers. Heel anders als bv het IJsselmeer waar ik vroeger vanuit Lelystad meestal binnen een half uur op een stabiele koers lag. 

Ik was het dus behoorlijk zat aan het worden en heb uiteindelijk zelfs besloten de YenX maar te koop te leggen bij de lokale jachtmakelaar , waar de boten ivm "Corona" verkochten als warme broodjes. 

Gelukkig verkocht de YenX niet als een warm broodje en begon ik me laat in het najaar toch af te vragen of "stoppen met zeilen" nu wel zo'n verstandige keuze is. Het gedoe in zo'n haven, af en toe klussen en de rust op en rond het water blijven trekken.  Iets anders kopen was een optie......maar dan moest de X-79 wel eerst worden verkocht......en had ik wel zin in "iets anders" ? 

Het blijft een feit dat de YenX grotendeels past in mijn "ideale" bootplaatje op dit moment. Niet te groot of duur, ruim genoeg voor solo-tochten op gemiddeld vaarwater en ruim genoeg voor 4-5 man stevig varen/toeren met familie/kids . KISS interieur, zgan BBM en vooral ook erg goede zeileigenschappen......alleen dat laatste werkte intussen meer als nadeel dan als voordeel .........

Misschien is een race tuigage vol trimmiddelen niet zo handig voor een bejaarde solo-zeiler en kan dat ook anders? 

Duidelijk was intussen dat ik nog helemaal niet "klaar" was met zeilen of met de X-79 YenX , dus tussen Kerst en Oud&Nieuw 2021 is de verkoop ongedaan gemaakt en de oude ligplaats weer ingenomen. 

Voornemen voor 2022 : de X-79 een stuk vaarvriendelijker maken voor een oude solozeiler. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten