dinsdag 18 januari 2022

Dus toch weer een klussenlijstje voor de YenX

Mijn goede voornemens zijn de X-79 wat makkelijker zeilbaar te maken voor een solo-zeiler. 

Nummer 1 op mijn lijstje waren de bakstagen. Een X-79 heeft bakstagen in beide hoeken van de spiegel en dat blijft lastig kruisend op smal vaarwater. Vast laten staan is geen optie, omdat het grootzeil dan volledig wordt tegen gehouden. Beiden los is link, omdat er geen gepijlde zalingen zijn en alle voorstagspanning moet worden tegen gehouden door de doorgestoken mast en dunne hekstag. Daarbij slingeren beide bakstagen dan ook lastig rond de giek.


Ik heb er nu voor gekozen een extra 8mm putting te monteren op 120cm achter de mast in de voetrail/dekflens. Beide bakstagen kunnen nu strak blijven staan tijdens het kruisen en alleen de leistag moet los bij ruimere koersen. Ik hoop met twee 1:7 talies in curryklemmen voldoende voorstag-spanning te kunnen houden AW, maar dat zal zich in de praktijk moeten bewijzen. Ik heb nog een tweede set puttings op 180cm gemonteerd ( 60cm verder naar achteren ) voor het geval de voorste stand echt te weinig voorstagspanning op levert, maar dan komt het grootzeil wel sneller tegen de bakstag bij iets ruimere koersen en zal die dus vaker bediend moeten worden.
Tenslotte blijft de bevestiging op de hek puttings gewoon bruikbaar met een langere talie, zodat ik die evt weer kan gebruiken voor zwaar weer en/of lange stukken ruim-winds.

Ik heb nu dus nogal wat mogelijkheden en verwacht dat ik met de voorste puttings in ieder geval tot een Bf 4-5 "veilig" kan varen solo in toer-modus. Opties als extra versterkingen rond de bakstagputtings, eventueel strak lieren via stoppers en zelfs ombouw naar gepijlde zalingen met nieuwe ingelamineerde puttings buiten op de romp zitten nog wel in mijn achterhoofd.....maar het is natuurlijk maar 1500kg boot zonder wedstrijdbemanning.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten