woensdag 20 november 2019

Eerste keer onder zeil


Vandaag de eerste keer een stukje onder zeil. Bijna windstil, maar later toch nog lekker briesje richting 4 Bf.

Natuurlijk is het enorm wennen aan alle lijnen, trimmogelijkheden, en "waar-zit-wat" , maar het stuurt heel makkelijk en voorspelbaar en het is een heerlijke ruime kuip om te zitten en werken. Ook de instap naar de kajuit om even iets te pakken is een stuk makkelijker als over het brugdek in mijn oude diepe "Old Vic" .

Ook het dek voelt heerlijk ruim en dat ligt voornamelijk aan de naar binnen geplaatste verstaging.  (tov Old Vic met klassieke verstaging op de boordrand). Je loopt makkelijk even "buitenom" naar voren.

Alles bij elkaar lijkt de boot kwa ruimte dus zelfs een stuk ruimer !

Een uurtje terugkruisen naar de haven met 4Bf was hard werken 😞
Ik had de high-aspect fok er voor de zekerheid opgezet en zelfs dan moet het grootzeil al behoorlijk vlak worden getrimd omdat het anders te veel zeiloppervlak is.  Wat wel opvalt is dat hij toch behoorlijk stabiel is en goed stuurbaar blijft. Hoog aan-de-wind loopt het vrijwel constant tegen de 6kn ondanks dat ik wat betreft "trim" alles nog moet uitvinden.....ERG veelbelovend dus!

Ik moet nog wel erg wennen aan de extra handelingen ivm de bakstagen en "ff" overstag gaan kost nog erg veel tijd....lastig in smal vaarwater met veel beroepsvaart.
Nu zit alles nog gemonteerd voor bediening met bemanning en het een en ander moet nog wel worden aangepast voor single-handed zeilen.  Verder is het gewoon veel trainen en wennen, maar dat is voor mij juist de fun van zeil"sport".

Ik kwam wel behoorlijk uitgeblust aan in de haven..............maar had intussen op een stukje ruimwinds in een vlaagje "per ongeluk" de YenX al even voelen versnellen naar ruim 7kn en dat belooft nog veel meer 😁


Geen opmerkingen:

Een reactie posten