zaterdag 9 november 2019

Van "Old Vic" naar "YenX"

Mijn oude Victoire 28 "Old Vic" lag al jaren vrijwel ongebruikt in de haven.
Racefietsen en mountainbiken namen veel vrije tijd in beslag en de animo om langere zeereizen te maken was intussen weggezakt.
Als "dagzeiler" werd de Old Vic nog wel gebruikt, maar daarvoor was het eigenlijk niet de meest uitdagende boot, zeker niet met licht weer.
Uiteindelijk heb ik (na erg lang twijfelen) besloten de 51jarige klassieker in de verkoop te zetten en te gaan zoeken naar een mogelijke opvolger. Even slikken was het wel.

De "Old Vic" net overgevaren naar de verkoophaven 


Directe aanleiding was het feit dat naast mij in de haven een J-22 kwam te liggen. Ik vind zo'n J-22 al jaren erg mooi en dat zette me aan het denken over een opvolger van de Victoire 28.

850kg vs 3500kg 

700x250 vs 850x275

De J-22 heb ik uitgebreid bekeken. Winterwedstrijden Drimmelen, een te koop staande in Zeeland en via het web. Conclusie: super zeilbootje, maar boven de 4Bf breng je single-handed maar weinig gewicht op het gangboord en wordt groter water nogal "uitdagend" . Ook is de binnenruimte wel heel klein en worden meerdaagse tochten of schuilen voor slecht weer toch wel erg beperkt.
Dat betekent dat ik geen mogelijkheid meer zou hebben voor een weekje richting Belgische kust of IJselmeer/Wadden en dat wil ik niet uitsluiten.

Zoekend naar een maatje groter kwam ik uiteindelijk op een X-79 uit, waarvan er 4 te koop stonden.
Met 790x288 en 1500kg net een slagje groter en zwaarder. Snelle 4 persoons wedstrijdklasse uit de 80-er jaren, maar ook bewezen bruikbaar als snelle "cruiser" die met 2 personen, gezin of single-handed goed te zeilen is. Boven de 4Bf gereefd bruikbaar is op groter water en met voldoende binnenruimte om wat langer te verblijven.
Ook naar hedendaagse begrippen nog erg snel en goed zeilend.......en niet te vergeten ook erg mooi! (vind ik tenminste)

Een X-79 is een Deens ontwerp uit 1979


Op "papier" zeer geschikt voor een sportief dagtochtje met licht weer, maar zeker ook geschikt om met wat meer wind single-handed door te zeilen en een tochtje langs de kust.
Verder stonden op mijn eisen-lijstje:
Goed bereikbare buitenboord motor, zodat het onderhoud en kosten van diesel kunnen vervallen.
Masthoogte geschikt voor vaste deel Haringvlietbrug, zodat ik ongehinderd kan doorvaren.
Ruime aantallen gebouwd als wedstrijklasse, zodat er veel ervaring is met constructie en zeiltrim.
Ook daar voldoet de X-79 ruimschoots aan.

Een X-79 is het dus geworden!  De "YenX" uit 1985 lag te koop op de Kaag.


Donkerblauwe romp en wit-grijs dek


"Luxe" Yamaha 9.9 high trust buitenboord motor met elektrische start


De YenX uit 1985 wordt in November overgevaren door de huidige eigenaren naar Noordschans. Ik kan niet wachten.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten